Verandermanagement in de zorg is complex. Het gehele zorgsysteem kent een hoge mate van complexiteit door de vele interacties tussen personeel,financiering, cliënten en systemen. Daarom bestaat er ook geen blauwdruk voor een veranderproces. Het uitwerken van een organisatiestructuur en vooral de verantwoordelijkheden en bevoegdheden geeft inzicht. 

Zo kom je niet aan de integraal geregelde aspecten zoals strategie en doelstellingen, maar op deze manier pak je de prestaties per betrokkenen aan. Vervolgens kan er gekeken worden naar de prestaties ten opzichte van de verandering binnen een team/afdeling en kan hierop bijgestuurd worden.

Van belang is om alle betrokkenen bij in het verandermanagement mee te nemen, een verandering maak je gezamenlijk mee en een verandering vergt werk op maat per betrokkenen. Het uitvoeren van een stakeholders analyse is een manier om de sleutelpersonen en hun rollen en belangen, ten opzichte van de verandering, in kaart te brengen. Met deze analyse wordt duidelijkgemaakt welke partijen en individuen betrokken zijn bij de verandering. Breng vervolgens deze groepen bij elkaar, wees duidelijk over de essentie, en formuleer samen de stappen, behoefte en ideeën.